Sunday 12 February 2012

10 Tip Untuk Mencari Pekerjaan


Berapa banyak tip mencari pekerjaan yang telah anda baca? Di sini kita pergi sekali lagi, tetapi kali ini saya menumpukan kepada perkara-perkara yang telah muncul 2-3 tahun yang lalu, bahawa kita sering diabaikan atau gagal untuk digunakan pada masa lalu; terutamanya ia lakukan dengan teknologi baru.

1. Dapatkan alamat e-mel yang profesional.

Anda tak perlulah guna lawaknye022@gmail.com. Sekarang adalah masa untuk menjadi lebih profesional, menggunakan nama anda atau nama profesional. Dengan ini anda dapat mencari pekerjaan dengan lebih senang.

2. Google sendiri.

Bunyi seperti ego diri sendiri? Tetapi hanya dalam kes anda menulis sesuatu yang bertahun-tahun lalu, dan ia menimbulkan kepala untuk menggigit anda di kaki, ia adalah lebih baik untuk memeriksa apa yang ada di luar sana anda di ruang siber. Juga semasa kita berada di dalamnya, blog alamat e-mel anda, nombor telefon dan alamat juga, semua ini boleh meninggalkan jejak digital yang mendedahkan diri kepada maklumat lain.

3. Tambah alamat email anda untuk CV anda atau sambung semula.

Berapa kali saya melihat orang meninggalkan perkara ini?

4. Mulakan blog.

Ini adalah cara yang percuma untuk mendapatkan diri anda dikenali dan membina profil anda.

5. Mendaftar di laman pekerjaan di atas talian.

Terdapat banyak: jobsmonster.com, jobsdb.com, jobstreet.com dan juga menyemak senarai akhbar tempatan dalam talian dengan mudah.

6. Menggunakan laman rangkaian sosial untuk keuntungan anda.

Membuat akaun khusus profesional yang khusus di Facebook, Twitter, Google+ dan sebagainya untuk persekitaran kerja anda, menyimpan rangkaian sosial peribadi anda kepada kawan anda.

7. Rangkaian.

Sertai masyarakat, organisasi dan kelab yang berkaitan dengan kerjaya anda. Check out Yellow Pages dan direktori dalam talian untuk melihat apa yang ada maka rangkaian dengan orang-orang ini.

8. Mengkhususkan - Menjadi Pakar Subjek.

Sebuah masyarakat yang canggih mempunyai peranan pakar yang banyak, oleh itu, lebih khusus anda atau boleh menjadi, kepakaran lebih anda boleh menyediakan, dan nilai yang lebih kepada pasukan majikan. Tetapi jangan lupa untuk menjadi generalist dalam semua bidang yang berkaitan dengan kerjaya anda.

9. Memimpin dari kekuatan anda

Jika anda tahu apa yang anda pandai dalam sesuatu, anda bergerak di kawasan itu terlebih dahulu. Jika anda adalah baik pada pengucapan awam kemudian gunakan itu sebagai bentuk utama anda penonjolan kekuatan anda.

10. Mengurangkan kelemahan anda.

Serupa untuk nombor 9. Mengurangkan kelemahan anda. Mengelakkan (terutama dalam beberapa mesyuarat mereka yang pertama) perkara-perkara yang anda tidak begitu baik, atau secara umumnya tidak suka lakukan.

No comments:

Post a Comment