Thursday, 19 April 2012

Kaitan Kepuasan Dan Prestasi Kerja

Cuba untuk memahami sifat kepuasan kerja dan kesannya terhadap prestasi kerja tidak mudah. Untuk sekurang-kurangnya 50 tahun psikologi industri / organisasi telah bergelut dengan persoalan hubungan di antara kepuasan kerja dan prestasi kerja. Penyelidik telah meletakkan banyak usaha ke dalam cubaan untuk menunjukkan bahawa kedua-dua positif berkaitan dalam fesyen tertentu: seorang pekerja yang gembira adalah seorang pekerja yang baik. Walaupun ini bunyi seperti idea yang sangat menarik, hasil kesusasteraan empirikal terlalu bercampur menyokong hipotesis bahawa kepuasan kerja membawa kepada prestasi yang lebih baik atau bahkan bahawa terdapat korelasi positif antara kedua-dua pembolehubah yang dipercayai. Sebaliknya sesetengah penyelidik berpendapat bahawa keputusan sama tidak membawa kepada sebarang keputusan mengenai hipotesis bahawa tidak ada hubungan apa-apa. Sebagai akibat kekaburan ini, hubungan ini terus merangsang penyelidikan dan semula peperiksaan percubaan sebelumnya. Kertas kerja ini berusaha untuk menggambarkan hubungan kepuasan kerja dan prestasi, dengan mengingati nilai hubungan ini untuk organisasi.

Kepuasan kerja adalah satu konsep yang kompleks dan pelbagai rupa, yang boleh membawa maksud yang berbeza kepada orang yang berbeza. Kepuasan kerja biasanya dikaitkan dengan motivasi, tetapi sifat hubungan ini tidak jelas. Kepuasan tidak sama seperti motivasi. "Kepuasan Kerja adalah lebih sikap, sebuah negara dalaman. Ia boleh, misalnya, akan dikaitkan dengan perasaan pencapaian peribadi, sama ada kuantitatif atau kualitatif." Dalam tahun-tahun kebelakangan ini perhatian kepada kepuasan kerja telah menjadi lebih berkait rapat dengan pendekatan yang lebih luas kepada rekabentuk kerja yang lebih baik dan organisasi kerja, dan kualiti pergerakan kehidupan pekerja.

Hubungan di antara kepuasan kerja dan prestasi adalah satu isu perdebatan yang berterusan dan kontroversi. Satu pandangan yang berkaitan dengan pendekatan hubungan manusia awal, bahawa kepuasan membawa kepada prestasi. Pandangan alternatif adalah bahawa prestasi akan membawa kepada kepuasan. Walau bagaimanapun, pelbagai kajian mencadangkan penyelidikan yang telah ditemui hanya hubungan terhad di antara kepuasan dan output kerja dan keselesaan tawaran daya terhad kepada mereka yang ingin mengesahkan bahawa seorang pekerja yang berpuas hati adalah juga satu yang produktif. Perolehan buruh dan ketidakhadiran sering dikaitkan dengan rasa tidak puas hati, tetapi walaupun mungkin terdapat korelasi beberapa, terdapat banyak faktor-faktor lain mungkin. Tiada generalisasi universal tentang rasa tidak puas hati pekerja wujud, untuk menawarkan penyelesaian pengurusan yang mudah untuk masalah perolehan dan ketidakhadiran. Dapatan kajian ini mencadangkan bahawa ia adalah terutamanya dalam bidang reka bentuk kerja, di mana peluang tinggal untuk penambahbaikan yang membina tahap kepuasan pekerja.

Prestasi individu secara umumnya ditentukan oleh tiga faktor. Motivasi, keinginan untuk melakukan kerja, keupayaan, kemampuan untuk melakukan pekerjaan itu, dan persekitaran kerja, alat, bahan, dan maklumat yang diperlukan untuk melakukan pekerjaan itu. Jika seorang pekerja kurang keupayaan, pengurus boleh menyediakan latihan atau menggantikan pekerja. Jika terdapat masalah alam sekitar, pengurus juga boleh biasanya membuat pelarasan bagi menggalakkan prestasi yang lebih tinggi. Tetapi jika motivasi adalah masalah, tugas pengurus adalah lebih mencabar. Tingkah laku individu adalah satu fenomena yang kompleks, dan pengurus mungkin tidak dapat memahami mengapa pekerja tidak bermotivasi dan bagaimana untuk mengubah tingkah laku. Oleh itu, juga motivasi memainkan peranan yang penting kerana ia mungkin mempengaruhi secara negatif prestasi dan kerana sifat tidak ketara.

No comments:

Post a Comment