Wednesday 18 April 2012

Temuduga Asas Tingkah Laku

Tingkah laku interviu adalah satu kaedah yang agak baru menemuduga. Ia direka untuk meramalkan bagaimana anda berkelakuan di masa hadapan berdasarkan bagaimana anda mengendalikan situasi pada masa lalu. Soalan itu tidak soalan temuduga tradisional yang secara langsung bertanyakan mengenai pengetahuan dan pengalaman anda. Soalan tradisional boleh dicampur dengan soalan tingkah laku, tetapi anda mesti bersedia untuk soalan tingkah laku dengan contoh-contoh bagaimana anda telah menggunakan kemahiran anda pada masa lalu dan bagaimana organisasi yang anda telah bekerja mendapat manfaat daripada kepakaran anda.

Contoh soalan temubual tingkah laku, "Beritahu saya tentang satu-satu masa apabila anda tidak bersetuju dengan penyelia anda dan bagaimana anda menangani dengan perkara ini." Penemuduga tidak mencari jawapan andaian seperti, "Jika saya tidak bersetuju dengan penyelia saya, saya akan ..." Mereka mahu contoh sebenar daripada penggajian terdahulu anda, pengalaman pendidikan, atau jika perlu pengalaman kehidupan peribadi. Jangan gunakan contoh yang menyebabkan hasil negatif untuk syarikat anda. Ia boleh diterima untuk menggunakan satu contoh yang tiada kaitan langsung dengan tanggungjawab jawatan yang anda sedang mencari, terutama jika anda tidak boleh datang dengan apa-apa jua yang berkaitan dengan kedudukan yang mempunyai hasil positif.

Anda juga boleh menggunakan contoh dari kehidupan umum peribadi anda jika anda tidak mempunyai kerja atau pengalaman yang berkaitan pendidikan.

Dalam respons kepada soalan tingkah laku, anda perlu melakukan tiga perkara:
  • Menubuhkan keadaan
  • Memberitahu apakah tindakan yang diambil
  • Memberitahu apa keputusan (positif) tindakan anda
Sebagai contoh, dalam respons kepada soalan di atas kira-kira tidak bersetuju dengan seorang penyelia, contoh,
Situasi: "Penyelia saya melaksanakan dasar yang tidak membenarkan pergaulan bersahabat pekerja di luar tempat kerja saya tidak bersetuju kerana saya merasakan bahawa perkumpulan pekerja secara sukarela meningkatkan semangat dan kesepaduan kumpulan."
Tindakan anda: "Saya berbincang dengan penyelia saya secara peribadi, menyatakan mengapa saya tidak bersetuju."
Hasilnya: "Penyelia saya bersetuju bahawa apa-apa peristiwa di luar meningkat semangat dalam beberapa pekerja tetapi merasakan bahawa pekerja yang tidak menyertai berasa ketinggalan dan sebagai orang luar dalam kumpulan saya mencadangkan idea acara khas berkala di tempat kerja, dan penyelia saya membuat keputusan. untuk berfikir tentang hal itu dan cara-cara lain untuk menaikkan semangat pekerja. "
Soalan tingkah laku tertumpu kepada beberapa kecekapan bahawa majikan menilai, yang mungkin termasuk:
  • Kepimpinan
  • Analisis atau Pemikiran Kritikal
  • Komunikasi
  • Penyelesaian Masalah
  • Pencapaian matlamat
  • Kemahiran organisasi
  • Kerja berpasukan
  • Konflik
  • Khas Kecekapan Berkaitan Kerja
Soalan contoh di atas jatuh terutamanya ke Komunikasi dan kategori kemahiran Konflik dan juga mungkin Masalah Penyelesaian kategori. Temuduga anda mungkin tidak mempunyai soalan yang meliputi semua kawasan-kawasan ini. Milik anda hanya boleh meliputi kawasan paling relevan kepada tanggungjawab kedudukan. Bagaimana persediaan untuk temuduga tingkah laku apabila anda tidak mengetahui apa yang akan ditanya? Berfikir tentang bidang kecekapan di atas yang paling relevan kepada kedudukan yang anda menemuduga. Menyediakan situasi dari masa lalu yang jatuh ke dalam setiap kawasan dan bahawa akan membentangkan dari sudut yang positif. Contoh soalan temuduga tingkah laku lain yang meliputi kawasan-kawasan lain ialah:
  • Beritahu saya tentang satu-satu masa apabila anda menetapkan matlamat dan bagaimana anda mampu untuk mencapainya. (Pencapaian objektif) 
  • Bagaimana anda menggunakan kemahiran organisasi memberi keutamaan kepada banyak tugas yang perlu diselesaikan dalam tempoh masa yang singkat? (Organisasi) 
  • Bagaimana anda mengendalikan tekanan di tempat kerja? (Penyelesaian Masalah / Konflik) 
  • Bagaimana anda menyesuaikan diri dengan perubahan organisasi atau perubahan dalam tanggungjawab anda? (kerjasama kumpulan/ Kemahiran Organisasi) 
  • Apakah jenis gaya pengurusan telah didapati paling berkesan dan mengapa? (Kepimpinan) Huraikan masalah yang sukar yang anda terpaksa berdepan? (Penyelesaian Masalah) 
  • Beritahu saya tentang projek yang anda telah bertanggungjawab dan bagaimana anda menganjurkan kertas kerja perlu, tugas, matlamat, dll. (Analisis / Kritikal Pemikiran)

No comments:

Post a Comment